Wordt internationaal reizen makkelijker door deze digitale gezondheidspas?

Redactie Lonely Planet

Een van de uitdagingen voor gezondheidsinstellingen tijdens de COVID-19-pandemie is het beoordelen van de gezondheid van reizigers die aankomen in een ander land. Een nieuwe digitale gezondheidspas genaamd CommonPass wordt momenteel uitgeprobeerd om dit proces hopelijk gemakkelijker te maken.

Het kan soms moeilijk zijn om laboratoriumresultaten of vaccinatiegegevens uit een ander land te vertrouwen. Uitdagingen zijn onder andere dat ze vaak worden uitgeprint, in een vreemde taal worden geschreven en worden verkregen uit onbekende of niet-gecertificeerde laboratoria. Zonder het vermogen om individuele gezondheidsgegevens uit een ander land te vertrouwen, voelen veel landen zich genoodzaakt om volledige reisverboden en verplichte quarantaines te handhaven zolang de pandemie voortduurt.

De nieuwe pas die wordt getest heet CommonPass en stelt reizigers in staat om hun COVID-19-testresultaat op te slaan in een gestandaardiseerd formaat dat direct herkenbaar is voor ambtenaren. Bestemmingen kunnen specifieke eisen op het gebied van gezondheidsscreening vaststellen - zoals een negatieve PCR-test voor vertrek of uiteindelijk een COVID-19-vaccinatie - en het vertrouwen hebben dat de reizigers die ze toelaten ook daadwerkelijk aan die eisen voldoen. Hierdoor kunnen landen voorzichtig de grenzen heropenen en kunnen internationale reizen en handel worden hervat, terwijl de gezondheid van de bevolking wordt beschermd.

De eerste pilot-implementatie van het CommonPass-framework wordt door Cathay Pacific Airways en United Airlines uitgeprobeerd op bepaalde vluchten tussen Londen, New York, Hong Kong en Singapore. De volledige implementatie van de app is gepland voor begin 2021. 

Kijk voor meer informatie op de website van The Commons Project.

Openingsbeeld: filadendron / iStock