Vragen over het coronavirus en reizen naar het buitenland

Redactie Lonely Planet
Vragen over het coronavirus en reizen naar het buitenland

De COVID-19 (Corona) pandemie is een ongekende situatie voor reizen en reizigers. We begrijpen dat er over de huidige situatie nog veel onduidelijkheid kan bestaan. Met behulp van Lonely Planet’s reisexpert Tom Hall geven we antwoord op een aantal reisgerelateerde vragen.

Voor de komende weken zijn je reisopties vrij duidelijk: volg de richtlijnen van de overheid of World Health Organization met betrekking tot het land waar je naartoe wilt. Veel maatschappijen of reisorganisaties hebben al vluchten of reizen geannuleerd tot begin april. Ook sluiten steeds meer landen de grenzen of laten ze geen vluchten meer toe vanuit Nederland. Op de website van International Air Transport Association lees je of op er beperkingen gelden op je bestemming.

Kan ik op dit moment wel reizen? 

Op dit moment zijn we realistisch: het is niet het goede moment om op reis te gaan. Alle reizigers moeten het advies van de overheid opvolgen en zelf overwegen of de reis in de huidige context verantwoord en essentieel is.

Wereldwijd blijven er beperkingen gelden en elke dag komen er nieuwe beperkingen bij. Sinds zaterdag 14 maart heeft de Verenigde Staten een inreisverbod ingevoerd voor iedereen die de afgelopen 14 dagen in een Europees Schengenland is geweest. Er landen geen passagiersvluchten uit risicogebieden (China, Iran, Italië en Zuid-Korea) meer op schiphol, de ABC-eilanden hebben tot in ieder geval 27 maart een vliegverbod voor vluchten uit Europa ingesteld en Suriname heeft het luchtruim voor 30 dagen gesloten. Ook Marokko heeft alle vluchten tussen Marokko en Nederland tot nader bericht opgeschort. Actuele informatie over het coronavirus en Schiphol vind je op shiphol.nl

Wat als ik een reis heb geboekt naar een bestemming dat momenteel niet op de beperkte lijst staat ?

De meeste, maar niet alle, vervoerders bieden flexibelere opties voor het wijzigen van reeds gekochte tickets. Kosten voor wijzigingen worden in veel gevallen kwijtgescholden voor bepaalde tijdsperioden. Flexibiliteit verschilt van vervoerder tot vervoerder, dus neem altijd contact op met je luchtvaartmaatschappij voor de mogelijkheden. Hoewel veel maatschappijen in Europa en aanzienlijk deel van van de vluchten hebben geannuleerd, zijn er nog veel anderen actief. Helaas zul je in het algemeen geen restitutie krijgen als je zelf besluit niet te reizen. Een reisverzekering dekt zelfs in de huidige omstandigheden de annulering niet. Door grote drukte kan het moeilijk zijn je luchtvaartmaatschappij te bereiken. Breng dus waar mogelijk online wijzigen aan en overweeg elke beslissing die op dit moment niet genomen hoeft te worden, uit te stellen. Ook kun je de klantenservice via social media proberen te bereiken. 

Is mijn reisverzekering geldig?

Hoewel je altijd een reisverzekering nodig hebt, worden niet altijd alle kosten gedekt voor de huidige problemen waar je tegenaan loopt. Let op de uitsluitingen en eventuele verplichtingen die in jouw polis gelden: met name dat je niet naar een bestemming mag reizen waar reisbeperkingen gelden, ook al is het mogelijk om het te doen. Veel polissen die sinds eind januari zijn verkocht, dekken waarschijnlijk niet de COVID-19 gerelateerde problemen van welke bestemming dan ook. Kortom, controleer waarvoor je verzekerd bent en of je een bestaande of nieuwe polis hebt. In sommige gevallen moet je een aanvullende verzekering afsluiten voor reisonderbreking en eventuele gevolgschade. Je kunt nu ook goed kijken naar een eventuele reisverzekering die bij je creditcard is inbegrepen. Houdt er rekening mee dat het de reisorganisatie is waarmee je boekt je geld heeft en niet de verzekeraar. Als je een terugbetaling wilt, vraag dan 100% van je geld terug, inclusief eventuele aanbetaling.

Ik heb later in het jaar een vakantie geboekt en de maatschappij weigert mij toestemming te geven om te annuleren. Wat moet ik doen?

Hoewel het een stressvolle tijd is voor klanten en reisorganisaties in de nabije toekomst flexibel zijn, zullen ze ook plannen maken voor herstel van de bedrijfsactiviteiten. Daarom is het onwaarschijnlijk dat ze hun beleid voor de zomer versoepelen als dat niet nodig is. Dus als je reis na half april is, moet je in de meeste gevallen doorgaan met de plannen of een betaalde borg verliezen. Iedereen in de reisindustrie streeft ernaar om zo snel mogelijk weer normaal te opereren en hoopt op een normaal zomerseizoen. 

Hoe zit het met reizen over land?

Het is moeilijk om dit op mondiaal niveau te beantwoorden, maar in Europa worden treindiensten beïnvloed door reisbeperkingen naar individuele landen. Eurostar-diensten van het VK naar Frankrijk, België en Nederland voeren echter alle diensten nog uit. Wanneer een reis wordt beinvloed, kunnen boekingen worden gewijzigd via spoorwegmaatschappijen. Seat61 is de beste site voor regelmatige updates. Als je van plan bent een land over de weg binnen te komen, raadpleeg dan ook altijd het actuele reisadvies en bereid je voor op extra controles en vertragingen aan de grenzen. 

Houdt voor alle vragen ook de website van het RIVM in de gaten voor algemene informatie en actueel advies via rivm.nl

Openingsbeeld: TeamDAF / iStock


Volg Lonely Planet op Instagram