Plannen voor supersnel treinnetwerk Europa

Redactie Lonely Planet

Nu Europa langzaam weer open gaat voor reizigers, debatteren politici over nieuwe reismogelijkheden om de economie een boost te geven. Een dergelijk voorstel, ingebracht door de economische denktank Vienna Institute for International Economic Studies, is een plan voor een supersnel treinnetwerk dat Europese hoofdsteden met elkaar verbindt, waardoor de huidige reistijden worden gehalveerd en het vliegen op deze routes mogelijk overbodig wordt.

Het plan stelt vier hoofdroutes voor:

Dublin naar Parijs, met een veerverbinding tussen Cork, Ierland en Brest, Frankrijk

Lissabon naar Helsinki, dat door Polen en de Baltische staten loopt aan de zuidkant en Stockholm en Kopenhagen in het noorden

Brussel naar Valletta, Malta

Berlijn naar Nicosia, Cyprus, met een veerverbinding tussen Piraeus en Paphos in Griekenland en een lus tussen Wenen, Oostenrijk en Sofia, Bulgarije.

Door zowel de noodzaak van vliegen als het aantal voertuigen op de weg te verminderen, zou dit voorstel de CO2-voetafdruk van Europa kunnen helpen verkleinen en tegelijkertijd minder druk bezochte hoofdsteden en potentiële EU-lidstaten met elkaar verbinden, vooral in het zuidoostelijke deel van het continent.

Europa heeft al een paar hogesnelheidsverbindingen, zoals tussen Parijs en Straatsburg in Frankrijk en Madrid en Barcelona in Spanje, maar dit zijn nationale projecten in plaats van netwerken over het hele continent, en slechts weinigen halen snelheden van 300 km / u. Omdat het Europese spoor via afzonderlijke landen is ontstaan, is het netwerk gefragmenteerd, met verschillende spoorbreedtes, soorten elektriciteit en perronhoogten.

Als snelheden van 250–350 km / u kunnen worden bereikt, 'zouden passagiers hierdoor de huidige reistijd van het spoor, bijvoorbeeld van Parijs naar Berlijn, tot ongeveer vier uur kunnen reduceren, waardoor vliegreizen voor een groot deel van de intra-Europese personenvervoer achterhaald is', aldus het rapport.

Openingsbeeld: den-belitsky / iStock