Milaan kondigt plan aan om de stad groener en schoner te maken na coronacrisis

Redactie Lonely Planet

Milaan heeft een ambitieus plan aangekondigd om de stad groener en schoner te maken wanneer de lockdown voorbij is, met een sterke focus op meer ruimte voor voetgangers en fietsers.

Milaan en de omliggende regio Lombardije zijn zwaar getroffen door de COVID-19-pandemie. Maar toen de stad op 8 maart door de lockdown tot stilstand kwam en de mensen thuis bleven, namen de verstoppingen van het verkeersnetwerk drastisch af. Met het ontbreken van auto's op de wegen, meldden inwoners van de vervuilde stad schonere en blauwere lucht. Volgens het Europees Milieuagentschap daalde het gemiddelde stikstofdioxide gehalte met 24 procent in vergelijking met de voorgaande vier weken.

Nu hopen ambtenaren in Milaan de heropening van de stad in mei te kunnen gebruiken als een kans om inwoners aan te moedigen het gebruik van auto's te verminderen. Om hen te helpen, kondigden de lokale autoriteiten dinsdag aan dat 35 kilometer van de straten van de stad wordt toegewezen aan fietsers en voetgangers. Dit zijn tijdelijke fietspaden, 30 km / u snelheidslimieten en voorrangsstraten voor voetgangers en fietsers. Het ambitieuze Strade Aperte-plan (open straten) maakt het ook voor mensen gemakkelijker om sociale afstand te houden door de trottoirs te verbreden.

‘We bevinden ons in een noodsituatie en voor fase twee moeten we ons zo organiseren dat degenen die moeten reizen om te werken, dit op de veiligste manier kunnen doen om besmetting te voorkomen’, zegt Marco Granelli, raadslid van Milaan voor mobiliteit en publiek werk in een verklaring. ‘We hebben jarenlang gewerkt om het autogebruik te verminderen. Als iedereen autorijdt, is er geen ruimte voor mensen, is er geen ruimte om te bewegen, is er geen ruimte voor commerciële activiteiten buiten de winkels", zei hij. 'Natuurlijk moeten we de economie heropenen, maar we moeten het op een andere manier doen dan voorheen.'

De European Health Alliance (EPHA) suggereert dat mensen die in vervuilde steden wonen, meer risico lopen op COVID-19, omdat langdurige blootstelling aan verontreinigende stoffen het immuunsysteem zou kunnen verzwakken. Het verband is er, maar omdat de ziekte nieuw is moet het nog wel worden aangetoond. Eerder dit jaar verbood Milaan op zondag privéauto's om binnen de stadsgrenzen te rijden, een maatregel om het vervuilingsprobleem aan te pakken.

Openingsbeeld: LSP1982 / iStock