Dit zijn de beste steden om in te fietsen

Redactie Lonely Planet
Dit zijn de beste steden om in te fietsen

Dit zijn de beste steden om naartoe te gaan als de fiets je favoriete vervoersmiddel is. Verrassend genoeg staat er geen Nederlandse stad bovenaan!

Een stad doorkruisen op twee wielen is een goede manier om de omgeving écht goed te bekijken. Wij nemen dit soms voor lief, aangezien de fiets in onze steden het beste vervoersmiddel is. Maar, dit is niet overal ter wereld het geval. Op sommige plekken is het ontzettend frustrerend en zelfs gevaarlijk om de fiets te pakken en moeten fietsers genoegen nemen met smalle fietsstroken of fietspaden die plotseling eindigen. Daarnaast neemt de politiek de fiets ook niet altijd serieus als vervoersmiddel.

Wil je wel graag sportief op vakantie en een stad vanaf de fiets ontdekken? Kijk dan in de Copenhagenize Index, die iedere twee jaar 115 steden beoordeelt op hun fietsvriendelijkheid. Het rapport houdt rekening met infrastructuur, fiets-sharinginitiatieven, veiligheid en balans tussen de geslachten om de beste fietssteden te bepalen.

Verrassend genoeg staat niet een Nederlandse stad op nummer één, maar het Deense Kopenhagen. De meeste inwoners (62 procent) kiezen daar voor de fiets in plaats van de auto. Er zijn veel goede fietspaden en fietsbruggen waardoor mensen snel en veilig van A naar B kunnen fietsen. Ook blijft de stad doorontwikkelen wat fietsen betreft.

Amsterdam staat op nummer twee. De hoofdstad is druk bezig met het breder maken van fietspaden, straten autovrij maken en kruispunten herinrichten om ze veiliger te maken voor fietsers. Ook heeft de stad een ambitieus plan om 11.000 parkeerplekken weg te halen en ze te vervangen door bomen, fietsenrekken en stoepen.

Op nummer drie staat ook een Nederlandse stad: Utrecht. Ook hier ligt een goed netwerk aan fietspaden. Daarnaast zijn fietsers erg belangrijk voor de lokale partijen en geeft de gemeente fietsen altijd prioriteit boven auto's. De stad wil graag dat in 2030 het aantal mensen dat de fiets pakt voor hun werk is verdubbeld.

Op de vierde plek staat Antwerpen. Ook hier wordt hard gewerkt aan goede fietspaden. Daarnaast wil de stad de maximum snelheid verlagen naar 30 kilometer per uur in 95 procent van de straten. Strasbourg maakt de top vijf compleet met hun plan om het fietspadennetwerk uit te breiden naar de buitenwijken.

De complete top 20:

1. Kopenhagen, Denemarken
2. Amsterdam, Nederland
3. Utrecht, Nederland
4. Antwerpen, België
5. Straatsburg, Frankrijk
6. Bordeaux, Frankrijk
7. Oslo, Noorwegen
8. Paris, Frankrijk
9. Wenen, Oostenrijk
10. Helsinki, Finland
11. Bremen, Duitsland
12. Bogotá, Colombia
13. Barcelona, Spanje
14. Ljubljana, Slovenië
15. Berlijn, Duitsland
16. Tokio, Japan
17. Taipei, Taiwan
18. Montréal, Canada, en Vancouver, Canada
20. Hamburg, Duitsland

Openingsbeeld: iStock / William87


Volg Lonely Planet op Instagram