Dans mee op het ritme van Djemaa al-Fna in Marrakesh

Redactie Lonely Planet
Dans mee op het ritme van Djemaa al-Fna in Marrakesh

Zoals elke nacht van de afgelopen 1.000 jaren speelt de ondergaande zon een bijrol in vergelijking met het schouwspel wat zich voltrekt in Djemaa el-Fna. Het Marrokkaanse Marrakesh komt tot leven en is bruisender dan ooit.

Op het scheve marktplein ontbranden meer dan honderd chefs hun zelfgemaakte grills en roeren in bakken met stomende slakken. Buikdansers knipogen achter sluiers van fijne stoffen om mannelijke stoppels te verbergen. Iemands grootmoeder springt middenin het gedrang om een paardentaxi tot stoppen te manen. Luid zingend doet een Gnawa-muzikant een achterwaartse salto en komt centimeters voor een scheurende, rode scooter terecht.

Te midden van dit alles staat een ezel bepakt met bundels mint, die hardnekkig weigert verder te verroeren. Welkom op het hoofdpodium van de Marrokkaanse halqa (straattheater), waar al een voorstelling plaatsvindt sinds Marrakesh een middeleeuwse handelsspot was, en openbare executies de Djemaa el-Fna de bijnaam 'verzameling van de doden' opleverde. Elke dag begint de show stipt om 10 uur 's ochtends, wanneer overdekte sinaasappelkarren en apothekers, die struisvogeleieren voor kracht en walnootwortels tegen angst voorschrijven, ten tonele komen. Rond het middaguur vinden henna-artiesten een moment van rust om op krukken neer te ploffen en zonder patroon ingewikkelde, tijdelijke tatoeages aan te brengen. 

Mensen verzamelen zich op de markt | Foto: Pavliha / iStock

Toch heeft de voorstelling haar hoogtepunt nog steeds niet bereikt. Pas als de avond valt en de Gnawa-muzikanten beginnen te spelen op hun metalen qarqaba (castagnetten), duff (handtrommels) en guembri (driesnarige basluiten), is de show echt begonnen. Als de beat eenmaal is ingezet begint het plein vaak letterlijk op en neer te springen: onder begeleiding van de muziek vliegen de mannen door de lucht. 

'Alles verander hier en toch zal er hier nooit iets veranderen.' Zegt Gnawa-muzikant Ibrahim el-Ghouani. 'Ik heb 13 jaar lang opgetreden in Disneyland in Orlando, Florida. Niemand kon daar zo hoog springen als ik, en ik werd er goed betaald. Maar ik miste mijn familie en toen ik terugkeerde wachtte mijn vaste stek op de Djemaa el-Fna op me.' 

Hij heeft een punt: andere steden hebben ook hun momenten, maar Marrakesh biedt een show die tapdansende muizen in een kasteel tot een zwak voorprogramma degradeert. Recensies als deze zijn moeilijk te verslaan. De UNESCO heeft Djemaa el-Fna zelfs puur om de kracht van de halqa-voorstellingen op de Werelderfgoedlijst voor cultuur gezet. 

Meer cultuursnuiven? Ga naar Essaouira aan de kust!

Openingsbeeld: Pavliha / iStock


Volg Lonely Planet op Instagram