Stranden, tempels en alles daartussen: de beste roadtrips van Bali

Redactie Lonely Planet

Autorijden op Bali is niet voor angsthazen, maar wie het aandurft, wordt beloond. Je kunt buiten de gebaande paden van de zuidelijke snelwegen gaan, genietend van weidse uitzichten over bergen en rijstvelden, en pauzeren bij eetgelegenheden langs de weg die de beste Indonesische klassiekers bereiden, zoals ikan bakar (gegrilde vis) en gado gado.

Of je er nu voor kiest om zelf te rijden of een auto met chauffeur huurt - een veilige en steeds populairdere optie -, met een roadtrip op Bali ontdek je de dramatische landschappen en rijke cultuur van het eiland die moeilijker te vinden zijn vanaf de achterbank van een overvolle tourbus, laat staan van het frustrerend beperkte openbaar vervoersysteem van Bali. 

De watervallen van Ubud-route

Begin- en eindpunt: Ubud
Lengte: 80 kilometer (één dag)

Ubud staat bekend om zijn tempels en ambachten, maar in het Instagramtijdperk krijgen vooral de vele indrukwekkende watervallen veel aandacht. Je hebt hier onder andere de torenhoge Tegenungan en de door een kloof omlijste Tukad Cepung, die er nog fantastischer uitzien wanneer ze worden gefotografeerd als ze worden opgelicht door zonnestralen.

Deze spectaculaire lus die je in één dag rijdt, verbindt vergezichten over rijstvelden en drie van de meest populaire watervallen, plus de Ceking-rijstterrassen in Tegalalang en de prachtige watertempel Gunung Kawi Sebatu, een minder druk bezocht alternatief voor de bekendere maar minder spectaculaire heilige bronnen van Tirta Empul. 

Start ’s morgens vroeg zodat je tijd hebt voor fotostops bij Tegenungan, Tibumana en Tukad Cepung, voordat je noordwaarts afbuigt naar Gunung Kawi Sebatu en zuidwaarts door het rijstterraslandschap rond Tegalalang terug naar het startpunt cirkelt. 

Of je nu voor twee of vier banden gaat, een roadtrip op Bali is hoe dan ook onvergetelijk. molchanovdmitry / iStock

Het eiland rond

Begin- en eindpunt: Sanur
Lengte: 500 kilometer (drie dagen)

Het hele eiland rondrijden kan een wat tijdrovende onderneming zijn. Met de belangrijkste westkustweg, een belangrijke route voor vrachtwagens die tussen de eilanden rijden en de oostkustroute van Sanur naar Padangbai, een van de weinige echt snelle snelwegen van het eiland, kan het ook zowel gevaarlijk als stressvol zijn. Maar wie de route uitrijdt, zal merken dat het de moeite waard is. 

Als je besluit deze route te nemen, begin dan vanuit de badplaats Sanur, rijd naar het noordoosten en volg de contouren van de noordkust, rijd langs de westkust naar beneden en pak het Bukit-schiereiland mee om vervolgens na drie dagen weer terug te keren naar je startpunt. Onderweg kun je veel van de beroemdste - en drukste - surfstranden en kusttempels van het eiland bezoeken, waaronder Kuta Beach en Pura Tanah Lot. 

Zuid naar noord

Beginpunt: Ubud
Eindpunt: Singaraja
Lengte: 80 kilometer (twee dagen)

Van zuid naar noord Bali doorkruisen is een stuk gemakkelijker dan rond het hele eiland cruisen. Toch word je volop beloond met vulkanen, kratermeren, rijstvelden, tempels en watervallen. Begin in Ubud, of nog iets zuidelijker als je daar verblijft, en volg de hoofdroute over het eiland noordwaarts richting Singaraja. 

Maak in ieder geval in Bedugul een tussenstop voor de botanische tuinen van wereldklasse en de Pura Ulun Danu Bratan-tempel. Trek verder naar het noorden via de imposante Gitgit-watervallen - en als je geen genoeg van dit watergeweld kunt krijgen, bezoek je ook de watervallen van Sekumpul - naar Singaraja. Verken een middagje de stad en rijd de volgende ochtend dezelfde weg terug die je heen ook nam, of rijd verder door westwaarts over de aantrekkelijke kustweg naar Taman Nasional Bali Barat of Pemuteran Beach. 

Bali heeft veel goede surfstranden. arand/iStock

Tips voor autorijden op Bali

Zoals gezegd kan autorijden op Bali nogal een uitdaging zijn. Houd er rekening mee dat je de weg deelt met alles van honden en kippen tot kaki lima-karren (straatverkopers), om nog maar te zwijgen van oververmoeide vrachtwagenchauffeurs, slalommende scooters en toeristen die net zo onbekend zijn met de lokale wegetiquette als met de bediening van hun motorvoertuigen. De omstandigheden op de wegen lopen sterk uiteen, maar zelfs op hoofdwegen kunnen ongelijke oppervlakken en kuilen (als je geluk hebt) worden gemarkeerd door een plastic zak die aan het uiteinde van een stok zwaait.

Op Bali wordt officieel aan de linkerkant gereden, hoewel je op kruispunten wat creatieve benaderingen zult zien. Het is niet ongebruikelijk dat motorfietsen de verkeerde kant op gaan langs de binnenkant van een snelweg in plaats van te proberen het verkeer over te steken. Van kleinere voertuigen wordt verwacht dat ze plaats maken voor grotere voertuigen op de vaak smalle wegen: probeer nooit je positie op de weg vast te houden bij een tegemoetkomende vrachtwagen. Het verkeer is over het algemeen traag en reizen duurt over het algemeen veel langer dan Google Maps aangeeft.

Als algemene regel geldt dat rijden op Bali gaat over het beheren van wat er voor je ligt, in plaats van je zorgen te maken over wat er achter je ligt. Als je zonder de juiste papieren rijdt, wordt er van je verwacht dat je op zijn minst steekpenningen betaalt als je wordt gestopt. Buitenlanders zijn kwetsbaar voor uitbuiting, zelfs na een klein verkeersongeval, dus rijd voorzichtig en houd je aan de regels, zelfs als de lokale bevolking dat niet lijkt te doen.

Openingsbeeld: SAKDAWUT14 / iStock